Pył hamulcowy, smoła, brud - koła Twojego samochodu są bardzo narażone na uszkodzenia na letnich drogach.
Jak przywrócić im blask?
Prentice St. Clair z Międzynarodowego Stowarzyszenia Detailerów ma kilka pomysłów.
Zacznij od upewnienia się, że Twoje opony i felgi są chłodne w dotyku, aby zapobiec pękaniu i wżerom. Po prostu pozwól im usiąść na kilka minut - sugeruje St. Clair.
St. Clair używa miękkiej szczotki do nakładania środka czyszczącego i odtłuszczającego. Upewnij się, że stosujesz produkty przeznaczone specjalnie do użytku na oponach i felgach.
Profesjonalni detailerzy, tacy jak St. Clair, mogą mieć w swoich torbach tuzin szczotek przeznaczonych specjalnie do stosowania na kołach. Wszystkie z nich mają miękkie włosie zaprojektowane tak, aby nie porysować powierzchni kół.
St. Clair usuwa pył hamulcowy w kolorze węgla drzewnego i inne zanieczyszczenia za pomocą roztworu do czyszczenia kół. Zaleca on stosowanie wyłącznie produktów zawierających substancje chemiczne, które są bezpieczne do stosowania na felgach malowanych, chromowanych lub aluminiowych.
Pył hamulcowy powstaje w wyniku tarcia klocków hamulcowych o wirniki. Nieleczony pył hamulcowy może powodować korozję powłok ochronnych i plamy lub wżery w felgach i obręczach.
Większość zewnętrznych powierzchni kół jest malowana lub powlekana proszkowo. Lekkie szorowanie środkiem do czyszczenia kół pozwala bezpiecznie usunąć pył hamulcowy.
Dawno nie czyściłeś kół swojego samochodu? Czy mają one zakamarki i szczeliny, w których gromadzą się zanieczyszczenia? Być może będziesz musiał poświęcić nieco więcej czasu i użyć odpowiedniej szczotki, aby dotrzeć do trudno dostępnych miejsc.
Po wyczyszczeniu i wypłukaniu kół, zabezpiecz pomalowaną część za pomocą ulubionego wosku "spray-and-wipe" lub wosku ręcznego wykonanego specjalnie do kół. Felgi chromowane wymagają specjalnej pasty do chromu.
St. Clair nakłada warstwę wosku na felgi za pomocą miękkiego pada, a następnie wyciera pozostałości wosku czystym ręcznikiem z mikrofibry. Aby nadać ścianom bocznym opon bardziej atrakcyjny wygląd, St. Clair nakłada również impregnaty gumowe na ściany boczne opon.
Chcesz mieć opony o wysokim połysku? Nałóż grubą warstwę i pozostaw do naturalnego wyschnięcia.
Aby uzyskać satynowe wykończenie, spryskaj boczną ścianę, a następnie wytrzyj nadmiar. Nadmiar pozostałości może powodować problem, który detailerzy nazywają "flingiem" - odpryskiwanie z koła podczas jazdy.
"Preferowaną metodą jest wycieranie boków opon" - wyjaśnia. "W przeciwnym razie można stworzyć duży bałagan na kołach i podjeździe.
"Czasami opiłki mogą wejść w reakcję z farbą i spowodować trwałe przebarwienia".
Oto wskazówki St. Clair'a, jak nadać swoim kołom i oponom profesjonalny połysk:
- Myj felgi i opony zawsze, gdy myjesz samochód. Pomoże to zapobiec przebarwieniom i uszkodzeniom spowodowanym przez żrący pył hamulcowy.
- Aby usunąć ogólny brud i zanieczyszczenia, używaj szczotki do karoserii z miękkim włosiem i szamponu do mycia samochodu. Unikaj szczotek ze sztywnym włosiem, agresywnych padów do szorowania i wełny stalowej - mogą one trwale porysować powierzchnię felgi.
- Do usuwania zanieczyszczeń, takich jak pył hamulcowy, używaj środków czyszczących przeznaczonych specjalnie do felg. Lekkie szorowanie zwykle wystarcza do usunięcia zanieczyszczeń.
- Spłucz felgi i nałóż warstwę wosku. St. Clair zaleca wosk w sprayu. Nadmiar pozostałości wytrzeć ręcznikiem z mikrofibry.
- Nałożyć dressing na opony za pomocą czystej, miękkiej gąbki. Wytrzeć nadmiar dressingu, aby uniknąć "flingu", który może zabrudzić lakierowane powierzchnie.
- Pamiętaj, że częste czyszczenie opon i felg upraszcza zadanie. Pomaga także zapobiegać trwałemu uszkodzeniu powierzchni kół przez zanieczyszczenia.
- Szczotki, ubrania i wiadra używane do czyszczenia kół nie powinny być używane do czyszczenia innych części samochodu. Zanieczyszczenia żrące mogą uszkodzić powierzchnie.