Przegląd Nissana Ariya

27 marca 2023 Blog

Share

  • Facebook
  • Twitter

Testujemy na drodze charakterystyczny Nissan Ariya - średniej wielkości elektryczny SUV...

Nissan potrzebował ponad 10 lat, aby po przełomowym Leafie zaprezentować zupełnie nowy model EV. Czy więc Ariya jest tak dobra, na jaką wygląda?

Zacznijmy od powrotu do podstaw. Ariya (według nas wymawia się ją jako "Arr-Ee-Yah") to średniej wielkości pięciodrzwiowy SUV, więc jego rywalami są Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 i Tesla Model Y.

Liczą się pierwsze wrażenia i dwie rzeczy się wyróżniają. Jego futurystyczny wygląd nie przypomina niczego innego na drodze, a pluszowe wnętrze to prawdziwy krok w górę dla Nissana.

Do wyboru są dwie wielkości baterii - standardowa 63kWh lub "rozszerzony zasięg" 87kWh, które według Nissana mogą przejechać odpowiednio 250 mil i 329 mil po pełnym naładowaniu.

Modele klasy podstawowej, zaczynające się od 46 145 funtów, wykorzystują pojedynczy silnik elektryczny do napędu przednich kół, wytwarzający moc 214 KM (63 kWh) i 239 KM (87 kWh).

Wersje z napędem na wszystkie koła (sprzedawane jako "e-4ORCE") otrzymują większą baterię o pojemności 87 kWh i dodatkowy silnik elektryczny, co daje łącznie 302 KM. Jednak zasięg jest mniejszy i wynosi 285 mil.

Napęd na przednie koła 63kWh jest w stanie 0-62mph sprint w 7,5 sekundy i prędkość maksymalna 100mph, podczas gdy wszystkie koła napędowe 87kWh ma 5,7 sekundy czas 0-62mph i może przejść do 124mph.

Wyposażenie standardowe jest bogate, a do wyboru są tylko dwa poziomy wykończenia - Advance i Evolve.

Poziom podstawowy Advance wyposażony jest w pełne oświetlenie LED, podgrzewaną przednią szybę, kontrolę klimatu, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, adaptacyjny tempomat, system nawigacji, kamery 360 stopni oraz Apple CarPlay i Android Auto.

Evolve dodaje między innymi panoramiczny szyberdach, lusterko wsteczne z funkcją wideo, wentylowane fotele, podgrzewane tylne siedzenia i system nagłośnienia Bose.

Bogata lista systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, które są standardem we wszystkich klasach, obejmuje Intelligent Driver Alertness, Lane Keep Assist, Traffic Jam Pilot, Blind Spot Intervention, Intelligent Cruise Control, Full Auto Park i 360-stopniowy Around View Monitor. W wersji Evolve dostępne są dodatkowe funkcje, takie jak Pro-Pilot Park i wyświetlacz Head-up.

Ariya może być ładowana z prędkością do 130 kW (wolniej niż niektórzy rywale, tacy jak Kia EV6 i Hyundai Ioniq 5), co oznacza, że można uzupełnić poziom energii z 10-80% w ciągu około 30 minut, podczas gdy całonocne ładowanie z 7,4 kW wallbox zajmie 10 godzin.

Nasz samochód testowy Advance o pojemności 63 kWh wyglądał olśniewająco w kolorze miedzianym Akatsuki z perłowo-czarnym dachem. Gdzieś pomiędzy tradycyjnym SUV-em a SUV-em w stylu coupe, nie jest kurczącym się fioletem i jest wysoki.

Z przodu duży, zamknięty grill jest otoczony ostrymi światłami do jazdy dziennej LED i reflektorami, podczas gdy opadająca linia dachu prowadzi do pełnej szerokości listwy świetlnej LED z tyłu samochodu.

Wewnątrz jest elegancko i minimalistycznie. Stylowe listwy drewnopodobne rozciągają się na całą szerokość deski rozdzielczej i sprawiają wrażenie klasy premium.

Dotykowe elementy sterujące z haptycznym sprzężeniem zwrotnym są ukryte w wykończeniu i podświetlają się, gdy samochód jest włączony. Więcej takich "przycisków" jest wygodnie umieszczonych na przesuwanym środkowym podłokietniku, który można przesunąć za pomocą przycisku, aby zapewnić dodatkową przestrzeń na nogi z przodu lub z tyłu.

System informacyjno-rozrywkowy Ariya składa się z dwóch 12,3-calowych ekranów zamontowanych obok siebie - cyfrowego zestawu wskaźników dla kierowcy oraz głównego interfejsu informacyjno-rozrywkowego z nawigacją satelitarną oraz funkcjami Apple CarPlay i Android Auto.

Kabina jest przestronna i lekka, z dużą ilością miejsca z tyłu, aby pasażerowie z tyłu mogli podróżować w komfortowych warunkach.

Modele jednosilnikowe otrzymują przyzwoitą pojemność bagażnika 466 litrów (1,348 litrów przy opuszczonych tylnych siedzeniach), zmniejszającą się do 408 litrów w przypadku wyboru napędu na wszystkie koła.

Wrażenia z jazdy są bardzo relaksujące. Kabina jest nie tylko wygodna i dobrze wyciszona, ale także dobrze poskładana, a dostarczanie całego tego błyskawicznego momentu obrotowego jest płynne i ciche.

Istnieją trzy tryby jazdy (Eco, Sport i Normal), choć stwierdziliśmy, że ten ostatni wystarczy. Jak można się spodziewać po Nissanie, dostępna jest również opcja e-pedału, który uruchamia hamowanie odzyskowe i pozwala zatrzymać samochód po prostu poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu.

Przy dużych prędkościach i na płynnych, wiejskich drogach samochód sprawia wrażenie stabilnego, ale gdy spróbujesz przyspieszyć na bardziej wymagających zakrętach, jego masa i wysokość staną się bardziej oczywiste. Pochylenie nadwozia i masa 2,2 tony, aby zwolnić, osłabiają zaangażowanie w jazdę.

Mimo to, przyczepność jest dobra, choć jak zauważyliśmy w naszym samochodzie testowym z napędem na przednie koła, możliwe jest obracanie przednimi kołami podczas ruszania na luźnych nawierzchniach i na mokrej nawierzchni, jeśli zbyt mocno wciśniemy pedał gazu.

Poza tym, układ kierowniczy jest dobrze wyważony, a dominująca pozycja za kierownicą zapewnia dobrą widoczność (w przeciwieństwie do niektórych rywali jest też tylna wycieraczka!).

Nie wypróbowaliśmy jeszcze modelu e-4ORCE z napędem na wszystkie koła o mocy 87 kWh, ale podejrzewamy, że większa przyczepność, moc i zasięg (szacujemy, że realny zasięg w naszym samochodzie testowym z silnikiem 63 kWh jest bliższy 200 mil) mogą być warte dodatkowego wydatku.

Werdykt: Bezpieczny, przestronny i zaskakująco klasyczny, rodzinny SUV Nissan Ariya może pochwalić się poważnym urokiem. Łatwy w prowadzeniu i wygodny, najlepiej sprawdza się podczas stylowej i płynnej jazdy.

Nissan UK

27 marca 2023 Blog