Top 8 powodów, dla których warto zainwestować w nową parę piór wycieraczek

18 listopada 2021 Blog

Zimowe burze szalejące w Ameryce Północnej - od burz lodowych w górach Sierra i na wybrzeżu Atlantyku po huragany na południowym wschodzie - dają się we znaki piórom wycieraczek Twojego samochodu.

Czy są one w stanie sprostać zadaniu utrzymania czystej szyby przedniej?

"Niedrogie, całkowicie gumowe pióra mogą stać się naprawdę sztywne w niskich temperaturach i zaczynają się wyszczerbienia, ponieważ nie mogą dobrze przylegać do konturu przedniej szyby" - powiedział Jeffrey Ross, kierownik ds. zarządzania produktem w Continental Automotive. "W takiej sytuacji nie będą one w stanie skutecznie usuwać śniegu i deszczu.

"W gorącą, słoneczną pogodę gumowe pióra mają tendencję do mięknięcia. W końcu mogą wyschnąć i nie będą już w stanie wyczyścić przedniej szyby, pozostawiając charakterystyczne smugi.

Ekspozycja na letnie słońce może wypłukać żywice z ostrzy i uczynić je kruchymi. Inne oznaki zużytych ostrzy to tarcie, skrobanie, wibracje i szczeliny, gdy ramię przechodzi przez przednią szybę. Smugi wskazują na słaby kontakt z przednią szybą.

"Problemy dotyczą widoczności i ogólnej świadomości kierowcy" - mówi Ross o jeździe ze zużytymi kierownicami. "Ja wymieniam swoje co najmniej raz w roku, ponieważ mieszkam na obszarze, gdzie występują cztery pory roku i chcę mieć pewność, że mam najlepszą widoczność przez cały czas".

Częstotliwość użytkowania i rodzaj klimatu wpływają na żywotność ostrzy. 

Technologia bardzo się rozwinęła od czasu, gdy w 1905 roku Mary Anderson uzyskała pierwszy patent na pióro wycieraczki. Wynalazła ona to urządzenie po przejażdżce taksówką w Nowym Jorku podczas burzy śnieżnej.

W tamtych czasach ręcznie obsługiwana dźwignia poruszała ramieniem wyposażonym w kawałek gumy. Jeśli dziś zapytasz eksperta od wycieraczek, usłyszysz takie terminy, jak "zamiatanie", "punkty nacisku", "bezpośrednie dopasowanie", "syntetyk", "belka", "podnoszenie" i "krzywa pamięci".

Smugi podczas używania piór wycieraczek sygnalizują brak kontaktu z przednią szybą. Problem ten występuje zarówno w przypadku piór gumowych, jak i zwietrzałych, wymagających wymiany.

Dawniej w większości pojazdów montowano podstawowe pióra gumowe. Były one niedrogie, ale stawały się kruche w niskich temperaturach i miękkie w wysokich temperaturach. Ponadto, w porównaniu z najnowszymi technologiami, gumowe ostrza szybko się zużywały.

Obecnie pióra wycieraczek wykonane są z wiązek gumy, a pióra z silikonu lub mieszanek syntetycznych. Są one zaprojektowane tak, aby działały lepiej i były trwalsze niż tradycyjne pióra gumowe.

"Wybór jest bardzo duży" - mówi Lori Bachman, która pracuje z Rossem w Continental Automotive Systems. "To może być trochę mylące".

Dla Bachman wybór sprowadza się do tego, gdzie mieszkają kierowcy i gdzie podróżują.

Kierowcy, którzy napotykają na ulewne deszcze i wiatr, powinni unikać ostrzy z dużą ilością "palców" lub punktów mocowania. Zespół ten może działać jak płat powietrza i powodować ich unoszenie się z szyby.

Zamiast tego Bachman sugeruje pióra z technologią "beam" - konstrukcją, która zapewnia stały nacisk na całej powierzchni pióra wycieraczki. Technologia ta zawiera "krzywą pamięci", która pomaga dopasować pióra do szyby i zapewnia stały nacisk.

wycieraczka

Technologie innych producentów są przeznaczone dla kierowców, którzy mieszkają w zaśnieżonym klimacie lub odwiedzają kurorty narciarskie. Tak zwane "pióra zimowe" zachowują swoją elastyczność podczas burzy śnieżnej lub gdy pojazd był zaparkowany na zewnątrz w ujemnych temperaturach.

Niektóre specjalistyczne wersje piór zimowych wyposażone są w osłonę, która chroni zespół wycieraczek i usuwa nagromadzony śnieg.

Dla większości kierowców wystarczają jednak pióra "na każdą pogodę".

Bachman podkreśliła, jak ważne jest inwestowanie w wysokiej jakości pióra wycieraczek, aby poprawić widoczność na drodze. Podała następujące rady, kiedy i jak wybrać odpowiednie pióra:

  • Wymień pióra, jeśli występują na nich otarcia, smugi, zacieki lub odgłosy chrzęstu wycieraczek. 
  • Jeśli słyszysz odgłosy drapania, natychmiast wymień pióra, aby zapobiec uszkodzeniu przedniej szyby.
  • Rozważyć pióra z połączeniem bezpośrednim. Niektóre zespoły piór wycieraczek są dostarczane z wieloma złączkami i ich montaż może być trudny, zwłaszcza podczas ulewy.
  • Stosować pióra z syntetycznymi składnikami. Działają one lepiej i mają dłuższą żywotność niż tradycyjne pióra gumowe.  
  • Rozważ ostrza "zimowe", jeśli mieszkasz na terenach, gdzie występuje śnieg i mróz. Są one uszczelnione lub zakryte, aby zapobiec gromadzeniu się śniegu i lodu w zespole wycieraczek. 
  • Wymień pióro tylnej wycieraczki w samochodach typu SUV i minivan. Wycieraczki tylnej szyby są mniejsze i działają zgodnie z tymi samymi wytycznymi, co wycieraczki przedniej szyby. 
  • Należy szukać piór z technologią belki. Są one zaprojektowane tak, aby pasowały do krzywizny przedniej szyby i zapewniały stały nacisk na całej powierzchni pióra. Dzięki temu pozostają w kontakcie z przednią szybą podczas silnego wiatru i prędkości na autostradzie.  
  • Szukaj technologii belki, która dostosowuje się do kształtu szyby pojazdu.

"Konsumenci są świadomi cen" - mówi Ross. "Zainwestowanie w wysokiej jakości pióro oznacza, że uzyskasz lepszą wydajność i nie będziesz musiał wymieniać go tak często".

 

18 listopada 2021 Blog