Recenzja Lexusa NX Plug-in Hybrid

18 sierpnia 2022 Blog

Share
  • Facebook
  • Twitter

Testujemy pierwszy pojazd hybrydowy typu plug-in od japońskiej marki premium, Lexusa. Czy warto było na niego czekać?

Lexusa NX 450h+ nie należy mylić z NX 350h - ten pierwszy jest hybrydą typu plug-in, natomiast ten drugi to hybryda samoładująca, co oznacza, że nie ma żadnych przewodów ani wtyczek.

Oba dzielą 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w tandemie z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 18,1 kWh i silnikiem (lub silnikami) elektrycznym.

350h osiąga bardzo dobry wynik 47,9 mil/godz. przy emisji CO2 129g/km.

Jednak 450h+ jest - w teorii - w stanie podróżować w trybie czysto elektrycznym przez 40+ mil z prędkością do 83mph i może zwrócić do 313,9mpg, podczas gdy emisja CO2 jest tak niska, jak 21g/km.

Niska emisja oznacza niską stawkę podatku Benefit-in-Kind (BiK), co czyni PHEV atrakcyjnym wyborem dla kierowców samochodów firmowych, którzy chcą obniżyć koszty eksploatacji.

Niezależnie od tego, czy jesteś użytkownikiem biznesowym, czy właścicielem prywatnym, jeśli będziesz dbał o naładowanie akumulatora (0-100% zajmuje mniej niż trzy godziny przy użyciu 7kW punktu ładowania), Twoje wycieczki na stację benzynową mogą być rzadsze (zwłaszcza jeśli jesteś kierowcą z niewielkim przebiegiem), ponieważ większość Twoich podróży będzie odbywać się w niemal bezgłośnym trybie EV.

Druga generacja luksusowego SUV-a NX została wprowadzona na rynek w 2021 roku i może pochwalić się poważną obecnością na drodze i atrakcyjnością odznaki.

Większy i bardziej agresywny niż najlepiej sprzedający się model Mk 1, nowy NX posiada masywną wersję charakterystycznego dla Lexusa "wrzecionowatego grilla", flankowanego przez smukłe nowe diody LED i światła do jazdy dziennej.

Wyrzeźbiony profil, krótkie zwisy i charakterystyczne skosy tylne dają w efekcie SUV-a, który wyróżnia się z tłumu i swoich konkurentów, do których należą wersje PHEV Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60 i Range Rover Evoque.

Wewnątrz również jest klasą. Atrakcyjna i skoncentrowana na kierowcy z przodu deska rozdzielcza i konsola środkowa z ogromnym, 14-calowym ekranem dotykowym.

Na szczęście Lexus nie poszedł w kierunku pełnego minimalizmu, więc nadal są tam przyciski. I naturalnie, jest tu łączność Android Auto i Apple CarPlay.

Cała kabina sprawia wrażenie bardzo przestronnej. Jest też pluszowa i pięknie wykończona, a pozycja za kierownicą jest władcza.

Bagażnik może pomieścić 545 litrów bagażu, a po złożeniu tylnych siedzeń nawet 1436 litrów.

Na drodze Lexus NX 450h+ jest gładki i spokojny. Połączone 305 KM z dużego silnika benzynowego, sparowane z silnikami elektrycznymi i akumulatorem daje samochodowi mnóstwo momentu obrotowego.

Przyspieszenie jest szybkie, gdy jest potrzebne, a czas 0-62mph wynoszący 6,3 sekundy czyni go jednym z najszybszych crossoverów tego typu.

Nie jesteśmy wielkimi fanami przekładni CVT, ponieważ mogą one tworzyć hałas podczas ostrego przyspieszenia, ale izolacja dźwiękowa działa cuda w NX, więc rzadko jest to problem, a moc jest dostarczana płynnie. Tak czy inaczej, jest to samochód, którym najlepiej cieszyć się w luksusie.

Dodatkowo, przejście z napędu elektrycznego na benzynowy (i odwrotnie) jest niezwykle płynne.

Z łatwością pokonuje nierówności drogi, a także oferuje wyrafinowaną i relaksującą jazdę.

Czuć, że jest to samochód o znacznej masie, a jednocześnie zaskakująco dobrze pokonuje zakręty z kontrolowanymi przechyłami nadwozia.

Przyczepność i trakcja są doskonałe, częściowo dzięki systemowi napędu na wszystkie koła (drugi silnik elektryczny znajduje się na tylnej osi).

Można wybrać jeden z trzech trybów jazdy (Eco, Sport i Normal), które są dostępne za pomocą pokrętła znajdującego się przed dźwignią zmiany biegów. Tryb Eco jest odpowiedni do długiej jazdy po autostradzie, ale tryb Normal również wystarczy.

Do wyboru są jeszcze trzy inne podstawowe tryby: EV (jazda bez emisji spalin), Auto EV/HV (samochód wybiera tryb idealny do danych warunków) i HV (utrzymuje stan naładowania akumulatora).

Real-world zużycie paliwa będzie zależeć od tego, czy utrzymać akumulator naładowany i długość podróży, ale nawet wtedy, gdy działa w zwykłym trybie hybrydowym (tj. gdy bateria jest wyczerpany) jesteś patrząc na blisko 50mpg.

Jedynym rozczarowaniem był zakres EV, który wydawał się bliżej 30 niż 40 mil na moim samochodzie testowym.

Wyceniony od 50.950 do 59.700 funtów, NX jest oferowany w trzech poziomach wykończenia (Premium Pack, F-Sport i Takumi) i jak wszystkie samochody Lexusa, korzysta z "Lexus Relax", który przedłuża gwarancję producenta samochodu do 10 lat lub 100.000 mil, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Jeśli dodać do tego reputację Lexusa w zakresie niezawodności i doskonałej obsługi klienta, NX PHEV może śmiało konkurować z najlepszymi europejskimi markami premium.

NX otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo od Euro NCAP i jest wyposażony w zestaw pomagający uniknąć wypadku, w tym system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB), asystenta utrzymywania się na pasie ruchu i rozpoznawania znaków drogowych, a także systemy wspomagające kierowcę, takie jak monitorowanie martwego pola i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.

Werdykt: Lexus NX Plug-in Hybrid to praktyczny, najwyższej jakości SUV, który jest wygodny, relaksujący w prowadzeniu, oszczędny i pięknie wykończony. Wybierając NX w wersji plug-in, nie tylko wyróżnisz się z tłumu, ale także wkupisz się w reputację Lexusa jako niezawodnego i z nagradzaną obsługą klienta. I tak, warto było czekać - NX to jeden z najlepszych crossoverów PHEV na rynku.

Lexus UK

18 sierpnia 2022 Blog