Obalony: Pięć mitów na temat posypywania dróg zimą

25 stycznia 2022 Blog

Udostępnij Facebook Twitter

Nadszedł sezon na śnieg i lód na naszych drogach, co oznacza, że ciężarówki z piaskiem wracają do akcji w całej Wielkiej Brytanii.

Połączyliśmy siły ze specjalistycznym operatorem, The Gritting Company, aby obalić pięć mitów na temat posypywania dróg grysem.

    Mit 1: "W wagonach zimowych znajduje się grys". Nieprawda. To nie jest grys, to sól. Małe kamienie, z których składa się grys, mogą pozostawiać lepki osad, co grozi śliską nawierzchnią drogi. Grys może również blokować odpływy, ponieważ jest wypłukiwany. Alternatywą jest sól. Brązowa sól kamienna (często mylona z grysem) jest zazwyczaj stosowana na dużych powierzchniach dróg, ponieważ jest bardziej ekonomiczna. Sól biała jest droższa i częściej stosuje się ją na terenie szkół, szpitali i parków biznesowych, ponieważ pozostawia mniej pozostałości na podłogach i dywanach, gdy depczą po niej piesi.Mit 2: "Sól roztopi lód w każdej temperaturze". Nieprawda. Sól działa poprzez obniżenie temperatury, w której woda zamarza, a to zapobiega tworzeniu się lodu na drogach. Im bardziej skoncentrowana sól, tym niższa temperatura zamarzania, ale sól jest mniej skuteczna poniżej minus pięciu stopni Celsjusza. W niższych temperaturach lód i śnieg potraktowany solą topi się wolniej.Mit 3: "Po rozsypaniu soli na drodze lód natychmiast się roztopi". Fałsz. Efekt odladzania polega na tym, że sól jest kruszona i rozprowadzana przez opony przejeżdżających pojazdów. Jeśli ruch na drodze jest niewielki, wówczas roztopienie posolonego lodu na drodze zajmie więcej czasu.Mit 4: "Głęboki śnieg na drogach szybko się roztopi po posypaniu go solą". Nieprawda. Sól działa najlepiej na śniegu, który ma mniej niż 4 cm, a ruch uliczny jest potrzebny, aby pomóc w rozprowadzeniu soli.Mit 5: "Jest zbyt zimno na śnieg". Prawda, ale mało prawdopodobne w Wielkiej Brytanii. Tak, istnieje związek między temperaturą powietrza a ilością wody, jaką może ono utrzymać. Ale jest to prawdą tylko wtedy, gdy temperatura spada poniżej minus 40 stopni Celsjusza, co zwykle nie zdarza się w Wielkiej Brytanii. Kiedy ta temperatura zostanie osiągnięta, powietrze ma tak mało wilgoci, że śnieg rzadko może się utworzyć.

The Gritting Company jest oddziałem JW Crowther (założonej w 1860 r.) - wyspecjalizowanej firmy świadczącej szereg usług środowiskowych na terenie całej Wielkiej Brytanii.

25 stycznia 2022 Blog