Po 50 latach od premiery modelu E-Type, Jaguar nie mógł wymyślić lepszego sposobu na uczczenie tej okazji niż wypuszczenie modelu XKR-S.
Najnowszy samochód sportowy firmy jest odpowiednim hołdem dla jej najbardziej kultowego dzieła - jest szybki, piękny i, jak zawsze w przypadku dzieł firmy, charakteryzuje się doskonałym prowadzeniem.
Mówi się, że nigdy nie oceniaj książki po okładce, ale wiesz, że czeka Cię nie lada gratka, gdy tylko nacieszysz oczy nowym Jaguarem, który trafi do salonów dealerskich i leasingowych we wrześniu. Wygląda on po prostu bardzo poważnie i celowo.
Groźny tylny spojler i poszerzony przedni splitter z włókna węglowego wskazują na to, że czeka Cię spora dawka mocy. Nie ma w tym nic bardziej słusznego. Pięciolitrowy, doładowany silnik benzynowy V8 generuje moc 542 KM, nie wspominając o 502 funtach momentu obrotowego.
W realnym świecie przekłada się to na błyskawiczne przyspieszenie od 0 do 60 km/h w zaledwie 4,2 sekundy i prędkość maksymalną 186 km/h - wystarczającą, aby rzucić wyzwanie każdemu nowoczesnemu sportowemu coupe.
Standardowe osiągi XKR zostały wzmocnione przez nową wersję adaptacyjnego zawieszenia dynamicznego i nowy aktywny sportowy układ wydechowy. Niżej zawieszone, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory kryją się za lekkimi 20-calowymi obręczami kół ze stopu Vulcan, nie wspominając o ogromnych stalowo-aluminiowych monoblokowych zaciskach hamulcowych z masywnymi wentylowanymi tarczami i znacznie większymi klockami ciernymi.
Na tym nie kończą się wyczynowe stylizacje. Unikalny projekt przodu obejmuje również wloty boczne, podwójne gondole i poziome szczeliny w czołowej krawędzi maski, które zmniejszają poziom ciepła i unoszenia się pod maską. Wydłużone progi boczne również zwracają uwagę na przylegające do podłoża kontury pojazdu.
Oczywiście, pod maską nowoczesne technologie zapewniają imponujące wyniki w zakresie oszczędności paliwa i emisji spalin. Zużycie paliwa na poziomie 23 mil na godzinę bije na głowę większość konkurentów, a emisja CO2 na poziomie 292 g/km jest również imponująca jak na tak dziki samochód sportowy.
Jedną rzeczą, którą posiada w porównaniu z modelem E-Type, jest niezliczona ilość udogodnień i przydatnych gadżetów. Intuicyjny 7-calowy ekran dotykowy steruje większością funkcji kabiny, w tym systemem nawigacji satelitarnej i klimatyzacją, i jest niezwykle łatwy w obsłudze. Przenośny interfejs audio umożliwia podłączenie iPoda lub innego urządzenia pamięci masowej, dzięki czemu można uzyskać doskonałą ścieżkę dźwiękową towarzyszącą jeździe.
Dostępne są różne wersje wykończenia kabiny, w których zastosowano elementy z włókna węglowego i skóry, co daje schludne, minimalistyczne wykończenie. Zakres wnętrza można znaleźć na stronie internetowej Jaguara XKR-S, wszystkie zawierają 16-kierunkowo regulowane fotele, które zapewniają komfortową jazdę.
Osiągi są godne podziwu. Oprócz zawrotnej prędkości, XKR-S może pochwalić się bardziej czułym prowadzeniem niż jego standardowy odpowiednik. Kierownica jest mniej podatna na ruchy i znacznie szybciej wchodzi w zakręty. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest niezwykle płynna, wyjątkowo intuicyjna i precyzyjna.
Pojazd będzie sprzedawany w cenie od około 97 000 funtów i jest jednym z najlepszych samochodów w swojej klasie. Dlatego też, w 50. rocznicę wypuszczenia legendarnego E-Type, nowy Jaguar utrzymuje firmę w czołówce producentów samochodów luksusowych.