Zmiana kolorów jesieni wyzwala automatyczne przypomnienie o pojazdach w pamięci pewnego uznanego w kraju eksperta od konserwacji.
"Każdej jesieni poddaję moje pojazdy kontroli" - powiedział Tony Molla, wiceprezes ds. relacji z przemysłem w Automotive Service Association. "Zawsze zalecam kontrolę stanu technicznego przed wakacyjną jazdą".
Molla patrzy na samochody w taki sposób, w jaki inspektor domowy przygląda się każdemu zakamarkowi domu. Czterdzieści lat doświadczenia jako ekspert samochodowy daje mu przenikliwy wgląd w rzeczy, które mogą powodować problemy, ale często czają się pod powierzchnią.
"Letni upał jest ciężki dla pojazdu" - mówi Molla, który zdobył uprawnienia ASE-Certified technik serwisu samochodowego. "Profesjonalny serwisant może dostrzec rzeczy, które w przeciwnym razie mogą pozostać niewykryte".
Piski, zgrzyty, grzechotki i wstrząsy zapalają wewnętrzne ostrzeżenie w analitycznym umyśle Molli.
Lekkie drgania kierownicy na autostradzie? Prawdopodobnie niewyważona opona. Świszczący dźwięk dochodzący z tylnego koła? Może czas wymienić klocki hamulcowe.
Bieżnik zużywa się w dziwny sposób? Czas na sprawdzenie zbieżności, aby przedłużyć żywotność opon. Akumulator jest ospały po nocy spędzonej w samochodzie? Może trzeba go wymienić.
Według Molla, jesienne przeglądy powinny być traktowane jako naturalne następstwo letniej jazdy. Wszystkie wyboje, częste hamowanie, jazda na długich trasach i gorące letnie dni zbierają swoje żniwo. A jednak problemy z reguły nie pojawiają się od razu.
"Zawsze martwię się o awarię pojazdu podczas wakacyjnych podróży" - mówi Molla. "Wolę zapłacić za rutynowy przegląd teraz, niż za kosztowną naprawę później.
"Naprawdę nie chcę być odholowany, kiedy odwiedzam krewnych setki mil od domu".
Molla zaoferował następującą listę wskazówek, aby podzielić się z technikami serwisowymi, kiedy bierze swoje pojazdy na rutynowe jesienne przeglądy:
1. Czy zrobiłeś szybki obchód? Czy w oponach jest mało powietrza? Czy bieżnik jest zużyty lub nierównomiernie zużyty? Czy żarówki reflektorów lub świateł tylnych wymagają wymiany?
2. Czy układ klimatyzacji wolno się nagrzewa lub czy powietrze słabo cyrkuluje? Jesienne liście mogą zatkać otwory wentylacyjne. Wycieki lub niski poziom płynów mogą uniemożliwić prawidłowe działanie układu.
3. Chcesz zapobiec przedostawaniu się alergenów do wnętrza kabiny? Wymień filtr powietrza w kabinie. Jest to niedrogi sposób na utrzymanie czystego powietrza. Jesienne zanieczyszczenia mogą gromadzić się w metalowej kratce, a letni kurz i pyłki zatykają filtry. Wyobraź sobie, jak wiele kurzu, zanieczyszczeń i kłaczków pokrywa filtr domowego pieca - te same problemy dotykają filtr powietrza w kabinie Twojego pojazdu.
4. Zapomniałeś wymienić pióra wycieraczek? Rozważ zimowe pióra, jeśli mieszkasz w klimacie podatnym na zamarzanie; są one wykonane z mieszanek gumowych, które pozostają elastyczne w ekstremalnych warunkach pogodowych. W przypadku obszarów nasiąkniętych deszczem szukaj piór, które zawierają związki silikonowe - są one odporne na pękanie, pozostają elastyczne i dopasowują się do konturu przedniej szyby.
5. Dodałeś ostatnio płynu do wycieraczek? Nie czekaj do następnej burzy, aby dowiedzieć się, że Twój zbiornik wycieraczek został opróżniony. Istnieje wiele możliwości wyboru płynów, w tym niektóre przeznaczone do usuwania błędów i inne, które są przeznaczone dla mroźnych klimatów. Płyny zimowe mogą zawierać substancje chemiczne, których stosowanie podlega ograniczeniom.
6. Czy podczas hamowania słychać odgłosy zgrzytania lub piszczenia? Długie letnie jazdy mogą przyspieszyć zużycie klocków hamulcowych, a odgłosy zgrzytania lub piszczenia to dwa sygnały, że prawdopodobnie wymagają wymiany.
7. Czy Twój samochód wymaga kilku prób uruchomienia? Uniknij nieuchronnej awarii akumulatora. Wpadnij do nas na kontrolę stanu naładowania akumulatora. Słaby akumulator może rozładować się dosłownie w ciągu jednej nocy.
8. Odczuwasz wibracje, gdy Twój samochód jest na postoju? Mocowania silnika są wykonane z mieszanek gumowych i mogą się zniszczyć jak każdy inny produkt na bazie gumy. Zużyte mocowania pogarszają się z czasem i umożliwiają ruch silnika, który może powodować inne problemy, takie jak luźne węże, zerwane paski i nieprawidłowe zużycie opon. Pobierz to wibracje sprawdzone.
9. Skrzypiące dźwięki pod maską? Paski silnika są zużyte i wymagają wymiany. Pęknięty lub zużyty pasek może wyglądać doskonale dla niewprawnego oka.
10. Czy węże silnika były ostatnio sprawdzane? Guma, z której wykonane są węże, jest przystosowana do elastyczności i dużych wahań temperatury, podobnie jak opony samochodowe. W końcu tracą one swoją elastyczność i twardnieją. Letnia pogoda może jeszcze bardziej pogorszyć ich stan.
"Ozon atakuje gumę, a niektóre kwasy w płynie chłodniczym mogą z czasem zżerać węże chłodnicy" - powiedział Molla, który wyjaśnił, że nawet niewielkie pęknięcie węża może przerodzić się w problem z przeciekami poza domem.
11. Czy Twój pojazd stał przez dłuższy czas podczas COVID w domu? Tradycyjna wymiana oleju co 5 000 lub 7 000 mil zwykle nie ma zastosowania. Dodatki do oleju silnikowego psują się nawet wtedy, gdy pojazd stoi. Ponadto w pojazdach z małym przebiegiem może dochodzić do skraplania się wilgoci w skrzyni korbowej, co może prowadzić do zużycia silnika.
"Mam prostą odpowiedź dla kierowców zaniepokojonych jakimkolwiek problemem związanym z pojazdem: Kiedy masz wątpliwości, niech profesjonalny technik samochodowy rzucić okiem," powiedział Molla, który mieszkał w klimatach z niesprzyjającą pogodą. "Najlepszy czas na przegląd pojazdu jest przed nadejściem poważnych burz".